کد خبر: 1234555
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ و سیستم‌محورشدن مالیات‌ستانی از مؤدیان کوچک به کاهش حجم کاری سازمان امور مالیاتی منجر می‌شود و از هزینه‌ها کم می‌کند. به این ترتیب با تکیه بر هوشمندسازی نظام مالیاتی، تمرکز بر مؤدیان پردرآمد به درستی از سوی سازمان امور مالیاتی در دستور کار قرار گرفته، از همین رو استفاده از تقاطع‌گیری سامانه‌ها و شفاف‌سازی درآمد افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. 
 
مالیات‌ستانی هوشمند، سیستمی و اطلاعات‌محور مزیت‌های فراوانی برای سازمان امور مالیاتی و مؤدیان دارد. 
با استفاده از سیستم‌ها می‌توانیم نقش ممیزان مالیاتی را در مالیات‌ستانی از بین ببریم و این امر به معنی رفع بستر‌های سوءاستفاده و فساد‌های احتمالی است. تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم در راستای کاهش هزینه‌های سازمان امور مالی، تسهیل مالیات‌ستانی و سیستم محور و اطلاعات‌محورکردن این روند به کار گرفته شده است. 
در این چارچوب، بر مؤدیان بزرگ و پردرآمد تمرکز می‌شود و مؤدیان کوچک نیازی به نگهداری دفاترشان ندارند. برای این مؤدیان به صورت سیستمی اظهارنامه مالیاتی صادر می‌شود. این روند به معنی سامانه‌محورکردن مالیات‌ستانی و جلوگیری از هدررفتن انرژی سازمان امور مالیاتی است. 
به زعم کارشناسان، استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ به سازمان امور مالیاتی این امکان را می‌دهد بر مؤدیان بزرگ متمرکز شود و وقت و انرژی خود را صرف مالیات‌ستانی از مؤدیان کوچک نکند. استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ برای مالیات‌دهی به نفع مؤدیان است، زیرا از سروکله‌زدن با ممیزان مالیاتی معاف می‌شوند و نیازی به نگهداری دفاتر ندارند. از سوی دیگر، در این چارچوب می‌توانند از تخفیف برخوردار شوند و مالیات‌شان را به صورت اقساطی بپردازند. 
محمدحسن دیده‌ور، نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «جوان» در خصوص استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ برای مالیات‌ستانی از مؤدیان کوچک که فروش سالانه آن‌ها تا ۱۰۰ برابر سقف معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۲ است، تصریح کرد: اینکه در این چارچوب مؤدیان کوچک نیازی به نگهداری دفاتر ندارند و اظهارنامه مالیاتی‌شان به صورت پیش‌فرض و از سوی سیستم صادر می‌شود، بسیار اقدام خوبی است. 
وی ادامه داد: تبصره ماده ۱۰۰ برای کسانی که مؤدیان خرد محسوب می‌شوند و درآمد‌های پایینی دارند، یک مزیت محسوب می‌شود، زیرا از رفت‌وآمد‌های مکرر آن‌ها به سازمان امور مالیاتی جلوگیری می‌شود و نیازی به نگه‌داشتن دفاتر نیست. 
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ۱۰۰ برابر سقف مالیاتی سال ۱۴۰۲ رقم بالایی نیست، به همین دلیل این یک مزیت محسوب می‌شود که مالیات‌ستانی از این مؤدیان به صورت خودکار انجام شود و سازمان امور مالیاتی بر مسائل مهم‌تر و مؤدیان پردرآمد تمرکز کند. 
وی ادامه داد: نیاز است نظارت‌های لازم را در زمینه اتصال کارتخوان‌ها به سیستم داشته باشیم و اطلاعات مؤدیان به درستی در سامانه در دسترس باشد تا از مزیت‌های تبصره ماده ۱۰۰ بهره‌مند شویم. 
دیده‌ور گفت: این موضوع اهمیت دارد که از نظام‌های مالیاتی سلیقه‌محور و فردمحور عبور کنیم و با استفاده از سامانه‌ها به سمت سیستم‌محور و اطلاعات‌محور مالیات‌ستانی در کشور برویم. تبصره ماده ۱۰۰ در این راستا می‌تواند کمک‌کننده باشد. 
دیده‌ور گفت: استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ و سیستم‌محورشدن مالیات‌ستانی از مؤدیان کوچک به کاهش حجم کاری سازمان امور مالیاتی منجر می‌شود و از هزینه‌ها کم می‌کند. به این ترتیب با تکیه بر هوشمندسازی نظام مالیاتی تمرکز بر مؤدیان پردرآمد به درستی از سوی سازمان امور مالیاتی در دستور کار قرار گرفته، از همین رو استفاده از تقاطع‌گیری سامانه‌ها و شفاف‌سازی درآمد افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. 
وی ادامه داد: به منظور کنترل بیشتر امور نیاز است تمامی معاملات ثبت شود و فاکتور صادر کنیم. در این صورت است که اطلاعات درآمدی افراد در دسترس است و می‌توانیم در چارچوب تبصره ماده ۱۰۰ عمل کنیم. 
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی باید تمام توان خود را در راستای شفاف‌سازی عملکرد همه مؤدیان به کار گیرد. در شرایطی که به اطلاعات مؤدیان دسترسی داشته باشیم و برای معاملات فاکتور صادر شود، استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار